پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 140228
جزئيات طرح جديد بيمه‌اي دولت
تاریخ انتشار : 1393/10/28 09:57:40
نمایش : 1079
وزارت کار اعلام کرد: ۱۵ گروه داراي اولويت براي استفاده از بيمه اجتماعي شناسايي شده‌اند که از جمله آنها بيکاران، دانشجويان، سربازان و زنان سرپرست خانوار است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از مهم‌ترين مسائل جامعه شاغلان کشور، استفاده از پوشش هاي بيمه اي و فراهم شدن شرايط بازنشستگي پس از طي سنوات و دوران کاري است. با اين حال بخش قابل توجهي از جمعيت شاغلان کشور فاقد هرگونه بيمه و پوشش حمايتي هستند.

وزارت کار در گزارشي اعلام کرد: از مجموع شاغلان ۱۰ ساله و بيشتر کشور حدود ۱۱.۶ ميليون نفر مزد و حقوق بگير و ۹.۱ ميليون نفر غير مزد و حقوق بگير هستند. در مجموع حدود ۶.۱ ميليون نفر شاغل کشور خارج از پوشش بيمه بازنشستگي هستند که حدود ۵۰۰ هزار نفر آن مزد و حقوق بگير مشمول بيمه اجباري و حدود ۵.۶ ميليون نفر از غير مزد و حقوق بگيران مشمول بيمه غير اجباري بوده‌ اند.

در حال حاضر، ۷۰ درصد شاغلان کشور تجت پوشش انواع بيمه ها قرار دارند و ۳۰ درصد نيز فاقد هرگونه پوشش حمايتي هستند. بررسي ها نشان مي دهد ۳۰ درصد فاقد بيمه عمدتا در بخش هاي غيررسمي اقتصاد و واحدهاي کوچک صنفي فعاليت دارند. از سويي ممکن است بخشي از اين گروه فاقد بيمه، به صورت کارفرمايي و خويش فرمايي مشغول به فعاليت باشند.

۱۱.۶ ميليون نفر حقوق بگير داريم

در شرايط نابسامان بازار فعلي کار کشور، بيمه نکردن نيروي کار به يکي از معضلات و مسائل جدي تبديل شده است. کارفرمايان براي کاهش هزينه هاي بنگاه ها ممکن است در مورد تمامي و يا بخشي از نيروهاي کار خود چنين اقداماتي را انجام دهند.

دستگاه هاي نظارت کننده نيز ديگر مانند گذشته پيگير اينگونه مسائل نمي شوند. استدلال اين است که اگر به کارفرمايان فشار وارد شود، ممکن است اقدام به تعديل نيروي کار خود کنند؛ بنابراين بيمه نبودن بهتر از بيکار شدن افراد است که البته اينگونه تفکرات نشان دهنده عمق شرايط نامناسب کسب و کار و توليد کشور است.

علي ربيعي؛ وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از طراحي و استقرار نظام تامين اجتماعي چند لايه تضميني براي رفاه و تأمين معيشت مردم در آينده خبر داد و گفت: نظام جامع تأمين اجتماعي نقش بارز و مؤثري در تأمين امنيت اجتماعي و اقتصادي جامعه و رفع دغدغه هاي آينده مردم دارد. دغدغه‌هايي که اگر به موقع برطرف نشوند، پيامدهاي نامطلوب آن مي تواند امنيت مذکور را در ابعاد مختلف تهديد کند.

وزير کار افزود: اين وزارتخانه طراحي و استقرار نظام تامين اجتماعي چند لايه موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه را پيگيري مي‌نمايد که پيش نويس آئين نامه اين نظام را تهيه کرده و در کميسيون اجتماعي دولت در حال بررسي و تدوين است.

ربيعي تاکيد کرد: بر اين اساس، به منظور اجراي اصل بيست و نهم (۲۹) قانون اساسي و با هدف گسترش پوشش بيمه‌ هاي اجتماعي به کليه افرادي که مشمول بيمه اجتماعي اجباري نباشند، صندوق بيمه اجتماعي فراگير وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه طراحي شده است.

شناسايي گروه هاي جديد مشمول بيمه

وي خاطرنشان کرد: بيمه اجتماعي فراگير، بيمه‌ اي است که به منظور پوشش همگاني بيمه‌ هاي اجتماعي براي آن بخش از جمعيت که مشمول بيمه اجتماعي اجباري نيستند و يا شرايط بيمه‌ شدن در چارچوب مقررات بيمه‌ هاي يادشده را ندارند، پيش بيني شده است. سطح درآمد مبناي حق بيمه و تعهدات بيمه اجتماعي فراگير نسبت به حداقل مزاياي بيمه اجتماعي اجباري کمتر و نسبت به کمک‌ هاي معيشتي بيشتر خواهد بود.

وزير کار تاکيد کرد: لذا کليه افراد جامعه که مشمول بيمه هاي اجباري نباشند مي‌توانند عضو اين صندوق شوند و حداقل سن افراد براي شروع عضويت در اين طرح ۱۸ سال تمام و حداکثر ۵۰ سال تمام است. در صورتي که شخص متقاضي عضويت، داراي سابقه بيمه قابل انتقال به صندوق باشد معادل سنوات آن به حداکثر سن اضافه مي شود.

ربيعي افزود: در اين طرح با اولويت مشاغل غيررسمي و فصلي، غيرمزد و حقوق بگيران از جمله خويش فرمايان (شاغلان آزاد فاقد کارفرما)، شاغلان در مشاغل خانگي، زنان خانه دار، بيکاران جوياي کار، دانشجويان و سربازان وظيفه، ساير گروه هاي فاقد پوشش بيمه اجتماعي از جمله هنرمندان و ورزشکاران، مددجويان بازتوان شده نهادهاي حمايتي از جمله زنان سرپرست خانوار، خودسرپرست و بدسرپرست و افراد سرپرست خانوار فاقد پوشش بيمه‌ اي‌؛ تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وي گفت: تجربه نشان داده که در شرايط بحران اقتصادي يا نابساماني‌ هاي اجتماعي هر کشور، صندوق‌ هاي بيمه اجتماعي بيشترين تاثيرگذاري را در جهت تامين حداقل معيشت مردم و جلوگيري از گسترش فقر دارند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html